Sunday, May 14, 2023

CHILD RESTRAINT SYSTEM (CRS)


FAKTA!

Kurang dari 30% kanak-kanak di Malaysia TIDAK menggunakan kerusi keselamatan ketika dalam kenderaan. Berdasarkan kajian 2017, kebanyakan CRS dipasang secara salah:

40% tidak sesuai dengan anak/kereta
82% kesilapan pemasangan yang major

Apa itu CRS?

CRS atau dikenali sebagai Child Restraint System adalah kerusi keselamatan kanak-kanak di dalam kenderaan. CRS membantu melindungi kanak-kanak semasa kemalangan jalan raya dari kecederaan parah akan tetapi, pastikan ia dipasang dengan cara yang betul dan selamat.

'Ala, saya pandu berhemah. Slow je saya bawa. Tak perlu CRS pun takpa.'
'Lecehlah pakai CRS ni!'
'Carseat Mahal!'
'Kesian cucu mak. Bukalah carseat tu. Takpayah dipakaikan kat budak tu.'
'Dulu ayah takda pakaikan kau carseat, hidup je kau sampai sekarang?'

Biasakan kita dengar ayat-ayat ni? Sangat familiar. Kadang, ayat-ayat ni keluarnya dari mulut-mulut orang sekeliling kita. Bila kita nak praktikkan benda betul, ada saja cabaran dan bisikan yang tak baik. Padahal, pakaikan carseat pada anak adalah untuk keselamatan anak juga. Pelik kan? Untuk pengetahuan semua, ayat-ayat kat atas ni semua dah tak valid zaman sekarang ni. Kenapa?

1) Zaman dulu kenderaan tak banyak atas jalan raya, Orang dulu tak mampu nak beli kereta. 
2) Orang dulu kalau bawa kereta, berhemah. Fikir orang sekeliling. Sekarang? Hampeh!
3) Dulu, takda badan atau pihak yang mengwar-warkan tentang kepentingan carseat pada masyarakat.
4) Dulu, kerajaan masih belum laksanakan undang-undang tentang pemakaian kerusi keselamatan kana-kanak.

Tapi sekarang, bermulanya 1 JANUARI 2020, undang-undang pemakaian kerusi keselamatan kanak-kanak (CRS) ke atas kenderaan persendirian telah dilaksanakan. Anak yang mempunyai berat 36kg atau ketinggian kurang 136cm atau berumur kurang 12 tahun WAJIB pakai CRS. Lepasni, ayat-ayat atas tu semua dah tak valid. Kita follow peredaran waktu sekarang. Banyak dah kes kematian melibatkan kanak-kanak. Tulang mereka masih lagi lembut. Sedangkan kita yang dewasa ni pun terkehel bahu je dah sakit apatah lagi kalau kanak-kanak. Kalau kita sebagai orang dewasa ni pakai seatbelt kereta untuk tujuan keselematan, kanak-kanak juga perlukan CRS untuk tujuan keselamatan. 


Dalam pada kita nak praktikkan benda yang betul, kita sebagai ibu bapa sewajarnya belajar dan ambil tahu tentang kepentingan CRS. CRS pula ada banyak jenis. Jangan asal tengok murah, cantik, cukup sekadar ada nak buat syarat lepastu terus beli tanpa ketahui jenis carseat yang sesuai dengan anak kita. NO! Samalah juga macam kereta. Sebelum kita nak beli kereta, mesti kita tengok dulu jenis kereta macam mana kita nak kan? Spec dia macam mana? Okay ke? Selamat ke? Cantik dan harga tu kadang kita fikir last sekali. Betul tak? Sama juga macam carseat. Ada jenisnya. Ada spec yang perlu kita follow sebelum beli. Jadi, macam mana nak tahu Carseat macam mana yang sesuai dan terbaik untuk anak? Jom tengok!

Apa 3 ciri UTAMA TERBAIK CRS untuk kanak-kanak?

  • Mengikut UMUR, BERAT, TINGGI dan TAHAP PERKEMBANGAN kanak-kanak.
  • Sesuai dengan kerusi kereta (Pastikan buat fitting CRS pada kereta)
  • Mesti dipasang dengan BETUL dan SELAMAT.

Ini adalah antara ciri-ciri yang boleh kita follow. Lepas kita dah tahu ciri utama terbaik CRS untuk anak kita, ha bolehlah kita pilih JENIS carseat yang ada. Nak yang jenis macam mana? Ada isofix? Boleh pusing 360? Cara pasang guna belt installation? Macam-macam ada. Mari ketahui jenis-jenis carseat yang ada. Pastikan sebelum anda pilih carseat, sesuaikan semula dengan ciri utama kat atas tu. Sesuai ke dengan umur anak? berat anak? tinggi anak? sesuai ke pasang dekat kereta? ha semua tu kena ambil kira.


JENIS-JENIS CRS R44

1. Infant Carrier
  • Kumpulan 0+ sahaja
  • Rear facing sahaja
  • Untuk berat sehingga 13kg
  • Untuk tinggi sehingga 83cm
  • 0-18 bulan

2. Convertible carseat

  • Kumpulan 0+/1
  • Boleh rear facing sehingga 13kg, 18kg, 25kg dan forward facing
  • Disyorkan rear facing sehingga 15 bulan ATAU memenuhi had berat max rear facing
  • Guna 5-point harness sehingga 18kg/25kg

3. Multistage seat carseat

  • Kumpulan 2/3
  • Untuk forward facing sahaja
  • Guna 5-point harness sehingga 18/25kg
  • Highback booster dari 25kg/36kg dengan 3 point seatbelt

4. Combination booster/Booster seat

     
  • Group 2 dari 15kg-25kg (4 hingga 7 tahun)
  • Group 3 dari 22kg-36kg (6 tahun ke atas)

Marilah kita jadi ibu bapa yang bertanggungjawab dengan menitik-beratkan keselamatan anak di dalam kenderaan. Pastikan setiap kali mereka masuk je dalam kereta, pakaikan carseat pada mereka. Sekian.

No comments:

Post a Comment

HALF BLOOD PRINCE

 Ewaaaahh harini tajuk blog kita "HALF BLOOD PRINCE" lah! Ytjt. Siapa pernah layan cerita harry potter? Okay, kalau korang nak tah...